Національно-патріотичне виховання на уроках біології,
екології, хімії та природознавства тісно пов'язано з пізнавальною діяльністю
учнів, зміст і методи якої безпосередньо впливають на реалізацію виховних
завдань. Природа є потужним фактором виховання поваги й
любові до своєї Батьківщини, могутнім засобом виховання в дітей
цінностних ставлень, моральних якостей, насамперед національної свідомості.
Використання краєзнавчого матеріалу у
викладанні природничих наук підводить учнів до глибшого розуміння навколишнього середовища і сприяє
пробудженню поваги і любові до того місця, де вони народились і виросли.
З метою формуються в учнів почуття
любові до природи, рідного краю необхідно включати у навчально-виховний процес
пізнавальні тематичні екскурсії в поле, в ліс, на берег озера чи річки, які
збагачують духовне життя учнів, стимулюють бажання більше побачити, більше
зробити для збереження природного середовища.
Сьогодення позначене небувалим зростанням інтересу до
проблем історії свого народу, витоків національної культури. Народні знання є
не лише окремим видом допоміжних знань, але й засобом, що сприяє формуванню в
учнів інтересу до національної культури,
є передумовою формування їх національної самосвідомості і сприяє засвоєнню знань.
У рамках проектної діяльності учням можна запропонувати
теми проектів, в яких необхідно відобразити не тільки наукові досягнення, а й
особистісні якості, улюблені заняття та інтереси учених. Старшокласникам можна запропонувати написати есе на тему
«Чому можна навчитись у … (того чи іншого вченого)». Такі завдання дозволять учням
більш глибоко осмислити біографію ученого, вибрати цінності якості особистості
та висловити власні міркування щодо співвідношення заслуг учених та їхніх
морально-етичних якостей. При цьому в учнів виникає почуття гордості за свою
країну та її співвітчизників. Разом з тим для формування почуття патріотизму
необхідно у навчання включати відомості про сучасні досягнення українців у
різних галузях науки, викликаючи тим самим гордість за геніїв свого народу та
націю в цілому.
До прикладу, при вивченні органічної хімії ознайомлюємо
учнів з видатним досягнення українських хіміків. Поняття про хімічний зв'язок
добре знайоме всім з курсу хімії. Воно настільки фундаментально опрацьовано, що
будь-яка інформація, яка змінює наші уявлення про хімічне зв'язування, є сенсацією.
Співробітники кафедри органічної хімії і технології органічних речовин
хіміко-технологічного факультету Національного технічного університету України
«Київський політехнічний інститут» у співпраці з університетами Гісена
(Німеччина) та Стенфорда (США) кинули виклик природі. Використовуючи як вихідні
сполуки так звані діамондоїди (вуглеводні нанометрових розмірів, що відтворюють
фрагменти структури природного алмазу і добуваються з нафти), вони синтезували
молекули, які містять аномально подовжені зв'язки. Вперше у світі експериментально встановлено,
що слабкі Ван-дер-Ваальсові сили можуть мати вирішальний вплив на стабілізацію
індивідуальних молекул. Це відкриває перспективи створення матеріалу, який буде знах
Немає коментарів:
Дописати коментар